tirsdag den 28. maj 2013

Kold rabarbersuppe med vaniljeis || Opskrift

Sommeren er på vej og det mærkede vi tydeligt, da weekendens dessert blev indtaget. Hjemmelavet rabarbersuppe - det smager bare af sol og sommer!
Vi fik hjemmelavet vaniljeis i den kolde suppe. Man kan også vælge at spise flødeskum eller vaniljeyoghurt til.

kold rabarbersuppe med vaniljeis
Kold rabarbersuppe 
Dessert til fire personer

Ingredienser
450 g. rabarber
1 L vand
½-1 vaniljestang (Alt efter hvor vild man er med vanilje. Kan også udelades)
100 g. rørsukker

Fremgangsmåde
Snit rabarberne i små fine stykker og flæk vaniljestangen og skrab vaniljekornene ud.
Kog rabarber, vaniljekorn og vaniljestang i vandet i 30 min. Lad være med at røre rundt undervejs, da rabarberne ellers splatter helt ud.
Efter 30 min. sigtes suppen over i en ren gryde gennem et viskestykke. Mos rabarberstykkerne godt for at få al den lækre rabarbersaft med.
Tilsæt rørsukker og kog suppen op til al sukker er opløst.
Hæld den færdige suppe i en skål for at køle af og server den iskold direkte fra køleskabet - gerne sammen med en skefuld vaniljeis.

Vaniljeis på den nemme måde
Ca. 1½ L. færdig is

Ingredienser
6 pasteuriserede æggeblommer (3 bægre)
7 dl. piskefløde
1 vaniljestang (kun kornene)
6 spsk. sukker

Fremgangsmåde
Pisk æggeblommer, vaniljekorn og sukker til en luftig masse. Pisk fløden til flødeskum. Vend sukkermassen i flødeskummen. Indfrys i ismaskine eller i en lukket beholder i fryseren (i fryser skal den omrøres et par gange, mens den fryser ind)

Jeg prøvede at lave isen på min Kitchenaid ismaskine, men gjorde den store fejl, at jeg kom ismassen i skålen, INDEN jeg kom rørevingen i. Det resulterede i, at ismassen frøs fast i bunden og i siderne, så vingen ikke kunne dreje rundt. Dumt, men så har jeg lært lektien: Vingen skal køre rundt i skålen, mens du hælder ismassen i! Jeg endte med at fryse isen i fryseren.

2 kommentarer:

  1. Den smagte simpelthen så godt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg var også vild med den :) Kæresten synes den smagte lidt for heftigt af vanilje, jeg derimod synes det var lige tilpas :p

      Slet

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...