tirsdag den 9. april 2013

Filtning af strik

På et spejderløb i marts fik jeg lejlighed til at strikke lidt. Ikke sådan, fordi jeg lige havde lidt tid tilovers, men fordi vi skulle bruge det til en pointgivende opgave. Vi skulle fremstille en talisman af fedtsten og perler og vi valgte også at producere en strikket pung til at opbevare den i. (Ja, jeg havde selvfølgelig medbragt garn og strikkepinde hjemmefra til lige netop sådan en situation...)
Strikkehygge fra teltet med slik og et sjovt lilla skær, fordi teltet er lilla. Strikkepindene er normalt grønne (det er dem fra Netto jeg bloggede om her) og liggeunderlaget er gråt.

Jeg synes det var lidt spild af uldgarn (også selvom det var rester pillet op fra en hue, der ikke rigtig blev god), så jeg tog pungen med hjem for at prøve at filte den i vaskemaskinen.
Pungen er strikket i retstrik i Naturuld på pind 10, så det er en rimelig løs sag inden filtning. Jeg mener, at jeg startede med at slå 32 masker op. Da pungen havde en fin højde lukkede jeg halvdelen af maskerne af og strikkede "flappen" med indtagninger i hver side (og et knaphul) til jeg synes det passede. Herefter syede jeg den sammen i bunden og siden.

Før

Efter

Pungen fik 40 grader i vaskemaskinen på et almindeligt program med høj centrifugering sammen med cowboybukser og lignende. Efter vask formede og strakte jeg pungen, inden jeg lagde den til tørre. Til sidst syede jeg knappen i igen (den pillede jeg af inden turen i vaskemaskinen)
Jeg synes den er blevet ok taget i betragtning af, at det er første gang jeg prøver at filte strik i vaskemaskinen og at pungen slet ikke var strikket til formålet. Jeg er frisk på at prøve mere!!

Pungen skal bruges til alle mine små strikkedimser i strikkekurven. Maskemarkører, maskeholder, nåle osv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...