onsdag den 17. april 2013

Plante-vuggestue

Foråret har sat gang i mine havedrømme og ligesom sidste år vil jeg forsøge mig med min lille køkkenhave.
Efter mine erfaringer sidste år har jeg indkøbt frø til:
- Pluksalat
- Ruculasalat
- Rødbeder
- Gulerødder
- Ærter
- Radiser
- Squash


Jeg er ikke sikker på, om jeg har lyst til radiserne, da det kun var første omgang af dem, der blev gode sidste år. Men især rødbederne havde jeg stor succes med sidste år, hvor jeg kunne sylte hele ni glas og vi spiste også en masse friske!


Jeg er i gang med at forspire i min vindueskarm. Her er der sået seks tomatplanter (af frø fra sidste år), fire squashplanter og fire ærteplanter. Sidste år såede jeg ærterne direkte i jorden og i år vil jeg prøve både de forspirede og de direkte såede for at se, hvad der bliver bedst.
Jeg har fremtryllet nogle lidt pudsige "drivhuse" af en kagetallerken og et henkogningsglas, der er vendt på hovedet. De fungerer rigtig fint og de første spirer titter allerede frem!
Da jeg ikke havde mere end fire henkogningsglas (der ikke allerede var i brug) har jeg brugt en plantebakke fra sidste år og spændt husholdningsfilm udover. Det er også et meget fint "drivhus" for her kigger de små spirer også allerede frem.


Derudover byder min have også på blåbær, hindbær og ribs. Samt rabarber og paradisæbler. Jeg har egentlig også en balje med forskellige krydderurter, men jeg får dem ikke rigtig brugt, så jeg overvejer at sløjfe dem.
Jeg håber, at vi når at få lavet plads til et lille vægdrivhus til tomaterne (men de fungerede fint på friland sidste år) og nogle agurker (købes som udplantningsklare planter).

Foråret sætter i den grad gang i havedrømmene! Og i dag har jeg haft bare tæer i ballerinaerne for første gang i mange måneder og med et par bukser i en skrap rosa, så er man ikke i tvivl om, at foråret er på vej.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...