onsdag den 30. september 2015

Mælkebombe-müsli || Opskrift

Denne müsli smager fantastisk - og kan altså sagtens spises, selvom man ikke ammer.
Müslien er fyldt med en masse gode ingredienser, der booster mælkeproduktionen, men heldigvis smager den også enormt godt. Herhjemme spiser kæresten den også med stor begejstring (og han er ellers mest til choko-müsli...)
Jeg har også set, andre lave mælkebombe-kugler og barer. Stenalderbrød indeholder desuden næsten det samme som mælkebombe, så der er mange muligheder, hvis man gerne vil have mere mælk til sin baby.

Jeg har ikke oplevet decideret mangel på mælk, men der er perioder, hvor Malou er mere sulten end andre og så er det rart, at kunne øge mælkeproduktionen hurtigt, så man undgår en meget ked og sulten baby.
Når jeg spiser denne müsli til morgenmad, så har jeg masser af mælk formiddag og middag. Den sidste amning inden sengetid er næsten altid tricky for mig, da jeg ikke har så meget mælk sidst på aftenen. Det kan oftest løses med en portion müsli om eftermiddagen eller nogle af de andre tricks, jeg har listet op nederst.
Én ting er stensikkert! For lidt vand sænker min mælkeproduktion drastisk. Jeg skal drikke minimum 2,5 L. pr. dag og gerne mere for at opretholde produktionen.


Mælkebombe-müsli
1 glas (1/2 L)

Ingredienser
50 g. smør
25 g. hørfrø
25 g. sesamfrø
25 g, hasselnødder
25 g. mandler
50 g. græskarkerner
50 g. kokosmel
30 g. durummel
2 tsk. vaniljesukker
1/4 dl. flydende honning

Fremgangsmåde
Smelt smørret på en pande og rist durummelet heri. Lad det boble et stykke tid.
Hak mandler og hasselnødder groft og kom alle ingredienser undtagen honning på panden.
Lad det riste lidt, inden du tilsætter honning.
Blandingen ristes gylden og puttes på en bageplade i en forvarmet ovn på 125 grader i ca. 45 min. Rør af og til i müslien og del større klumper.
Lad det køle af og kom i en tæsluttende beholder for at bevare sprødheden.
Müslien kan holde sig en uges tid ved  stuetemperatur.

Madvarer, der booster mælkeproduktionen
Nødder og kerner
Kokos
Avocado
Vand (drik gerne 3-4 L. om dagen)
Koldpressede olier, især kokosolie
Ammete
Hvidtøl

1 kommentar:

  1. Haha, mælk eller ej - lækkert ser det ud :D

    - Anne
    www.venterpaavin.blogspot.com

    SvarSlet

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...