tirsdag den 17. september 2013

Syltede jungleagurker || Opskrift

Jeg har haft jungleagurk i drivhuset i år. Det er en ret sjov agurk, der kun bliver 2-3 cm. lang og er stribet som en vandmelon. Og nårh ja, så vokser planten helt vildt!!

syltet jungleagurk

Jeg har primært brugt dem rå i salater, flot og nemt. Men jeg læste på sedlen, der hang på planten, da jeg købte dem, at man kunne sylte dem. Jeg har trawlet hele internettet igennem vha. Google for at finde en opskrift på syltede jungleagurker, men det findes åbenbart ikke. Så jeg har lavet min egen med udgangspunkt i en opskrift på syltede cornichoner, da det jo også er små agurker.

Syltede jungleagurker
Ca. et glas

Ingredienser
100 jungleagurker
4 dl. groft salt
3 røde chili
4 fed hvidløg
1 spsk. hele peberkorn (gerne flerfarvede)

Lage:
3 dl. eddike
1 dl. sukker
3,5 dl. vand
1 spsk. hvidvinseddike
1 spsk. salt

Fremgangsmåde
Skyl agurkerne grundigt og pil blomsten af. Tør dem i et viskestykke og læg dem i en skål. Hæld salt ved og bland det godt. Lad agurkerne trække i 4-5 timer.
Bland ingredienserne til lagen, og kog den op. 
Tag agurkerne op af saltet, og skyl dem. Gør skålen ren og læg agurkerne tilbage. Hæld lagen over agurkerne og lad det stå køligt 1-2 dage,. 
Hæld lagen fra agurkerne, i en gryde. Skær hvidløg og chili i skiver (fjern kernerne) og bland det med agurker og peberkorn i et skoldet og atamonskyllet glas. 
Kog lagen op igen, lad den køle af og hæld den i glasset. Luk glasset tæt. Opbevares køligt.


Note tilføjet 12/11-13: Chili og hvidløg giver en god stærk smag til agurkerne og kan udelades, hvis man vil have en mere neutral agurkesmag frem.
Efter mine agurkerne havde trukket 1½ måned fiskede jeg chili og hvidløg op af lagen, så de ikke ville ligge og give for meget smag med tiden.

4 kommentarer:

  1. Tak den vil jeg prøve i år

    SvarSlet
  2. takk for at du har delt oppskriften. Jeg har lett en stund og endelig fant jeg din. Jeg har drivhuset (nesten)fullt av jungel- og epleagurker :)

    SvarSlet
  3. Skal første lage også afkøles, inden den hældes over agurkerne

    SvarSlet

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...