fredag den 12. juli 2013

Nem kanelkage || Opskrift

I min afdeling på mit arbejde er der tradition for kage. Meget kage. Og der er specielle kageregler. F.eks. om feriekage; hvis man holder fri/ferie i mere end to dage, så skal man medbringe kage til kollegaerne. Det resulterede i et rent kageorgie op til uge 29, da vi var omkring ni, der skulle holde ferie og også en med fødselsdag (så giver man selvfølgelig også kage) Vi har fået kage hver eneste dag i uge 28 og fredag kulminerede det med fire feriekager og fredagsrundstykker. Suk, det er hårdt at gå på job.

Jeg medbragte den eneste hjemmebagte kage i hele ugen - og kom rimelig nemt omkring det med denne nemme bradepandekage, der altid bliver god. Selvom der er kaffe i glasuren, så kan de fleste børn godt lide kagen og den har været min mors bidrag til mangt en "klassens time" dengang i folkeskolen.

kanelkage nem kaffe glasur

Nem kanelkage med kaffe/kakaoglasur
En hel bradepande 25 - 30 stykker (nok til en skoleklasse eller en flok sultne kollegaer)

Ingredienser
190 g. smeltet margarine
600 g. sukker
7,5 dl. kærnemælk
600 g. hvedemel
6 tsk. kanel
3 tsk. natron

Glasur
75 g. smeltet margarine
6 spsk. stærk brygget kaffe (varm)
375 g. flormelis
3 tsk. vanilje
1 ½ spsk. kakao

Fremgangsmåde
Pisk smeltet margarine og sukker sammen. Tilsæt kærnemælk og rør til massen er jævn. Tilsæt de tørre ingredienser og rør dejen godt sammen.
Fyldes i en bradepande beklædt med bagepapir og bages i 40 minutter på 200 grader midt i en forvarmet ovn.
Glasuren piskes godt sammen og fordeles på den let afkølede kage.

Tip! Opskriften kan halveres og passer så perfekt i en lille bradepande ca. 30 x 40 cm. (Dem man kan få med plastlåg til transport) Så skal kagen kun have ca. 30 minutter i ovnen.

2 kommentarer:

  1. Det ser bare urimeligt lækkert ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Rikke. Jeg har lige bagt den til 25 lækkersultne juniorspejdere (10-12 år)og deres ledere, og der var den igen et hit :)

      Slet

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...