fredag den 17. juli 2015

Leg med trylledej

Malou har i en alder af fem uger lavet sin allerførste gave til sine bedsteforældre. 
Indlægget kommer først på bloggen nu, da hun lige skulle have tid til at aflevere gaverne, inden det blev afsløret her.

 
Vi har lavet et hånd- og fodaftryk i lyserød trylledejen og jeg synes selv, at de er blevet rigtig fine. Jeg har tyvstjålet ideen fra én i min Facebook-terminsgruppe, der tippede om, at det ikke svinede nær så meget som både aftryk i maling og i gips gør. Jeg prøvede kræfter med aftryk i maling her.

 
Jeg har brugt denne opskrift og indfarvet dejen med rød frugtfarve. Det er en ret billig fornøjelse. 

Ingredienser 
3 kopper hvedemel
1,5 kop fint salt
1,5 kop varmt vand 
1,5 spsk. olie
Evt. frugtfarve til indfarvning

Fremgangsmåde 
Bland ingredienserne og ælt grundigt igennem i fem minutter. 
Lad dejen hvile køligt i minimum en halv time. 
Rulles ud i ca. 1 cm. tykkelse og der laves aftryk. 
Herefter stikkes der cirkler ud med f.eks. en skyr-bøtte. Der laves et hul med et sugerør, så der kan komme bånd i til ophæng.  
Bages i ovnen i 1 time ved 50 grader, 1 time ved 100 grader og 1 time ved 150 grader. Emnerne er færdige, når de er hårde og lyder hule, når du banker på dem.


Tip! Du kan stikke alle mulige figurer ud med kageforme eller selv skære en figur med en urtekniv. 

2 kommentarer:

  1. De er virkelig fine! Hun er god til det med gaver hende Malou ;-)

    /Line

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Ja, hun starter hårdt ud ;)

      Slet

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...