søndag den 12. maj 2013

Inspiration til mad med skvalderkål

Jeg har sat mig for at bekæmpe mit ukrudt på en helt anden måde i år. Nogle steder i haven er vi meget plaget af skvalderkål og sidste år hørte jeg i medierne, at det kunne spises. Det var endda så hipt, at man kunne købe det i Irma.
Jeg er lidt langsom i optrækket, men i år vil jeg være med på bølgen (måske er jeg bare soooo last year?)

Pluk de nyeste friske skud af skvalderkålen. De skal være lysegrønne og må gerne være så nye, at de ikke har foldet sig helt ud endnu.

I sidste uge lavede jeg en lækker kartoffelpizza med hakket skvalderkål (under kartoflerne) og en hvidkålssalat med melon, æble, mandler og rå skvalderkål i.
Skvalderkålen givet et fint pift til både pizza og hvidkålen.

I mandags bagte jeg skvalderkålsboller som tilbehør til vores karrysuppe. Jeg lavede en alm. grov bolledej og puttede skvalderkålen deri, ligesom med spinat. Jeg læste mig frem til på nettet, at skvalderkålen først skulle overhældes med kogende vand og derefter hakkes fint. Jeg brugte ca. 3/4 isbøtte (jeg ved det godt, åndssvagt mål, men tænkte ikke lige over at måle det rigtigt af) med frisk skvalderkål til 14 boller.
Bollerne smager ikke rigtig af skvalderkål, men de gode vitaminer er der jo stadig. Brug evt. det kogte vand for at få både en fin grøn farve og flere vitaminer med.

Tirsdag fik vi bl.a. tomatsalat med hakket skvalderkål i bunden i stedet for basilikum. Det var rigtig lækkert og jeg kan virkelig anbefale at bruge (gratis) skvalderkål fra haven i stedet for (dyr) basilikum.
Jeg serverede tomatsalaten med store skiver tomater, mozarella og hakket skvalderkål i bunden (billedet viser salaten in progress, så man kunne se skvalderkålen). Jeg  lavede en dressing af olivenolie, balsamicoeddike og salt/peber. Til sidst dryssede jeg med hakkede rødløg.

Torsdag lavede jeg denne ret fra Karolines Køkken, hvor jeg udskiftede alle krydderurterne med skvalderkål både i kalkunen og i kartoffelsalaten. I kartoffelsalaten var der dog også en rest persille fra vindueskarmen. Skvalderkålen gav en god syrlig smag til kalkunen, lidt citron-agtigt.

1 kommentar:

  1. Uhmm det ser vildt lækkert ud - jeg skal da vist på jagt efter skvalderkål hjemme :)

    SvarSlet

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...