tirsdag den 12. november 2013

Dekorering af porcelæn


For et stykke tid siden prøvede jeg kræfter med noget jeg har set mange steder her i blogland. Jeg har længe sukket efter de flotte hvide tallerkener med smukke grafiske mønstre, der er blevet produceret. Se f.eks. her og her.
Jeg lavede selv et fad og en kop, som jeg havde købt i genbrugen. De blev brugt som eksempler i efterårsferien, hvor jeg lavede aktiviteten sammen med en lille gruppe af spejderne. De var rigtig dygtige og der blev lavet mange fine tallerkener. Næsten alt porcelænet var noget jeg havde fået forærende af søde mennesker, der gerne ville hjælpe spejderne og det var heldigt, for porcelænstusserne er virkelig dyre. 44 kr. pr. stk. i Panduro Hobby, men de holder også godt.
De færdige streger holder til opvaskemaskine. Det er smart!
Find inspiration til grafiske motiver ved at google ”zentangle”. Jeg skal helt klart lave flere flotte porcelænsting i fremtiden.

Fremgangsmåde:
Sørg for at porcelænet er helt rent, inden du begynder at tegne.
Ryst tussen godt og tegn stille og roligt. Du kan godt ”viske ud” med en våd klud, hvis du tegner forkert.
Lad de færdige emner tørre i mindst fire timer.
Bag porcelænet i en almindelig ovn i 90 minutter. Sæt emnerne i en kold ovn og beregn de 90 minutter fra det tidspunkt, når ovnen er varm nok. Når tiden er gået slukkes og åbnes ovnen og porcelænet køler helt af, inden du tager det ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...