torsdag den 7. november 2013

London #1

Fredag

Jeg har været en tur i London sammen med min mor, far, bror, søster og min dejlige kæreste.
Vi kørte til Kastrup Lufthavn fredag morgen. Efter aflevering af bagage og det obligatoriske security-tjek spiste vi sen morgenmad/tidlig frokost i Novia Lounge og fløj kl. 11.35 mod Gatwick Lufthavn.

Flyveturen gik fint og efter udlevering af bagagen tog vi ekspress-toget mod London - Victoria Station. Det var nemt, vi havde bestilt returbilletter hjemmefra og de skulle bare printes i en automat. Toget kører hvert 15. minut og har ingen stop på vej mod London.

Victoria Station
Da vi havde tjekket ind på hotellet, Novotel London City South, og moret os over de flotte nyrenoverede værelser med glasvæg ind til badeværelset (glasvæggen kunne matteres med et enkelt tryk på en kontakt, hvis man ikke havde lyst til at andre skulle kigge ind, mens man sad på toilettet. Sjovt, men rimelig overflødigt at lave glasdøre til toilettet!?)
Hotellet lå lige ved Southwark Bridge og Financiel Times og i fin gåafstand til flere undergrundstationer.

Southwark Bridge
Vi gik en flot tur fra hotellet langs vandet, spiste sen frokost og endte i Covent Garden, hvor drengene gik på en pub, mens pigerne udforskede butikker. Efter en let aftensmad (sandwich) tog vi undergrunden hjem til hotellet og hyggede med kaffe, vin øl og slik.

Lørdag

Lørdag var den store sightseeing-dag. Vi startede med at købe billetter til en sigthseeingbus (London City Tours). Billetterne gælder til tre forskellige busruter i 24 timer og desuden en sejltur på Themsen. Der var et busstop lige ved vores hotel, meget belejligt.

Vi stod på bussen kl. 10 og kørte rundt i London ca. tre kvarter. Bl.a. forbi Westminister, Picadilly Circus og Trafalger Square og den engelske tourguide på bussen var en rigtig spasmager, der, udover at fortælle om Londons bygninger og deres historie, også lavede en masse sjov med gæsterne på bussen og det, vi så.

Vi stod af ved Buckingham Palace, hvor vi var så heldige at se de ridende garderer inden vi til fods gik igennem St. James's Park og over mod Westminister. Det var en hyggelig tur igennem parken, der både har pelikaner, gæs, fiskehejre, ænder og rigtig mange tamme egern.

Min søster har dyretække
Vi fik set Big Ben og tilhørende bygninger ved Westminister - denne gang som fodgængere og efter adskillige photoshoots ved de røde telefonbokse fandt vi en Starbucks, hvor vi kunne holde en kaffepause.

Herefter sejlede vi ad Themsen til Tower Of London, som vi så udefra. Vi gik også en tur på Londons ældste bro over Themsen, Tower Bridge.

Tower Bridge fra vandsiden

Tower of London
Det var tid til en sandwich og vi fandt en lille hyggelig havn tæt på Tower Bridge, hvor vi kunne sidde på en lille hyggelig cafe.

Herefter steg vi på endnu en tourbus med en dygtig (og lidt mere nede på jorden) kvindelig guide og kørte med den indtil Picadilly Circus, hvor vi stod af for at ose lidt i Nespresso butikken og den virkelig store M&M's Store. Vi gik lidt rundt og nød storbyen inden vi fandt et sted at spise aftensmad på Trafalger Square efter lang tids søgen efter en restaurant.

I M&M's butikken er der alskens merchandise og selvfølgelig er der mulighed for at blande sin egen pose med M&M's i alle regnbuens farver
Vi tog metroen hjem til hotellet (tourbusserne kørte kun indtil kl. 20), hvor det kun blev til en lille kop kaffe, inden vi udmattede faldt om.