onsdag den 1. april 2015

Påskeæg || DIY

I dag har jeg pustet og dekoreret påskeæg. Det er allerførste gang, jeg prøver at puste æg og det er slet ikke så svært, som jeg troede.
Det er en rigtig hyggelig påskeferie aktivitet, hvor børnene også kan være med.

Jeg har lavet ni påskeæg i fire forskellige farver - gul, lilla, grøn og turkis. Alle med kobberstruktur yderst.
Sådan puster du æg


Materialer til æggepustning
Materialer
Æg
Kødnåle (eller andet lignende spidst)
Sprit

Prik hul i begge ender af ægget med kødnålen. Sørg for at lave "bund-hullet" lidt større end det øverste, som du puster i. Hvis det er børn, der skal puste ægget, skal bundhullet være ret stort.

Her er de huller jeg har lavet i æggene. De to øverste (blå og lilla) er top-huller og de to nederste er bundhuller. Det grønne var en fejl, det gik lidt mere i stykker, end det var meningen. Til gengæld var det rigtig nemt at puste og vil også kunne pustets af et barn. Det gule viser meget fint størrelsen på bundhullerne.
Sprit ægget af, inden du sætter læberne på det for at undgå salmonella og bakterier på æggeskallen.

Pust i hullet i den øverste del af ægget og saml æggemassen i en skål (kan sagtens bruges til kage, omelet eller lignende)
Jeg oplevede et par gange at "ægge-strengen" satte sig fast i hullet og ligesom blokerede for, at jeg kunne puste indholdet ud. Man kan lige fiske stregen ud med fingrene eller med kødnålen.

Der pustes

Dekorering af æg


Materialer til dekorering af æg

Der er uanede muligheder for at dekorere påskeæggene. Jeg valgte den oplagte - at male dem. Jeg malede dem med akrylmaling fra Søstrene Grene. Først malede jeg dem i en bundfarve, lod dem tørre og derefter duppede jeg kobber-maling på med en svamp, for at få en struktur-effekt.
Jeg limede silkebåndssløjfer på til ophæng med en limpistol.

Det er også nemt at male dem med tusser.
Ophænget kan også laves med sytråd og et lille stykke tandstik, der sættes på tværs indvendigt i det øverste hul.
Google har rigtig mange fine bud på, hvordan du kan dekorere dine påskeæg.

Min allerførste påskepynt nogensinde er hængt op

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg elsker kommentarer og glæder mig til at læse din.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...